fredag 10 maj 2013

Operation: Bli av med knaket - del 2

Som jag skrev igår tänkte jag göra rent lagren till pedalerna.
Jag tog det hela ett steg längre och plockade ner pedalerna i smådelar...
Tänkte att jag ändå kommer få köpa nya annars så skulle det vara så att jag inte får ihop dom igen så är det inte hela världen. Hade alltså bara att vinna på att försöka.

Började med att ta kort på axlarna för att se hur dom såg ut innan jag började. Brukar alltid bli så att man undrar hur allt satt annars





Skruvade sen isär den första. Visste inte riktigt vad jag hade att vänta mig men...
Sammanlagt 24 små små kulor ramlade ur, samman-klumpade med lager-fett.
Gjorde rent allt och la upp det framför mig.















Smidigt med hushållspapper med små gropar i. Perfekt för kulorna som annars bara rullade omkring.
Man vill INTE tappa bort en sån.




















Sen var det bara till att bygga ihop igen, samt på med nytt fett.
















































Det var lite pilligt men det gick till slut.
Packningen skulle egentligen behöva bytas ut men det får gå så länge. Vet inte ens om det finns reservdelar eller om man måste köpa en helt ny pedal. Det LÄR komma in massor vatten där när det börjar regna.




















Det var lite meckigt att få in själva axeln i pedalen sen eftersom luften längst in inte kunde komma ut någonstans




















Fick dock ihop det hela till slut och det kändes riktigt bra när jag provade det provisoriskt i handen.

Sen var det bara att börja med nästa pedal.
Den som från början var hel (innan jag bröt sönder plasthöljet med polygripen).
Iom. att lite av plasten var borta fick jag det inte helt tätt.
Dessutom var packningen helt trasig.
Hoppas kunna få tag på reservdelar som sagt. Annars är det nog bara att kassera. Tror inte det blev helt bra men det får gå på Göingerundan iaf. Ska ut och känna på sakerna i eftermiddag.

Nu kallar tvättstugan.

Jej!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar