torsdag 9 maj 2013

Operation: Bil av med knaket - del 1

Såhär med tre dagar kvar till Göingerundan kände jag att det kunde vara hög tid* att försöka bli av med knakandet/tickandet som kommer någonstans från cykeln.



Det började som ett tickande ljud som uppkom varje gång den högra vevarmen passerade "klockan halv två" (se bild)
ungefär. Det lät:   tick- - - tick - - - tick - - - tick - - - tick
Eftersom det kom vid jämnt trampvarv uteslöt jag kedjan och bakhjulet.
Provade att klicka ur höger fot och köra hårt rundtramp med vänster fot = Inget tickande.
Klickade i höger fot igen och provade att variera mellan lätt och hård belastning.
Ljudet hördes bara i det senare läget.
Provade igenom alla växlar för att se om jag kunde lokalisera det hela till lilla eller stora kransen fram = Ingen skillnad dom emellan.
Provade om ljudet även framkom när jag stod upp och trampade (för att kunna utesluta sadelstolpen från listan på misstänkta). Det gjorde det...

Nu känns det bara som att jag har höger pedal och vevlagret kvar att välja på.
Skulle även kunna vara kransbultarna.



Jag har tidigare skruvat av pedalen, rengjort och fettat in gängorna och satt tillbaka dom.
Plockade även ur vevpartiet ur vevlagret och fettade in det igen.
Tyvärr har jag ett press-fit-lager (SM-BB91-41(sånt här: Chainreactioncycles och lite billigare rose.de)) vilket (med dom verktyg jag har) gör att jag inte kan plocka ner det helt och göra rent det. Har ingen lust att lägga 1000:- på dom verktygen som behövs förrän jag VET att det är det som är fel.
Hur som helst så försvann ljudet efter det. I Två mil ungefär... Sen kom skiten tillbaka.

Nu återstår att försöka demontera höger pedal och försöka få ur själva lagret ur pedalen.

Det var lättare sagt än gjort eftersom jag såg att jag skulle behöva ännu ett specialverktyg...
Det är fan bud på att köpa den här. Eller kanske det här... HAHA Då är man väl kittad till tänderna...

Hur som helst så plockade jag fram poligripen och lyckades få ur axeln. Det var torrt inuti och skulle mycket väl kunna vara det som knakade.



Tänkte ta bort den vänstra för att kunna jämföra med. Det skulle jag inte ha gjort.
Råkade knäcka plasten**


Så... nu återstår att göra rent, fetta in och försöka få tillbaka pedalerna på plats.
Kommer också bomba vevlagret med fett samt plocka av kransarna och fetta in alla anliggningsytor innan jag skruvar ihop igen.

SEN får vi se om det funkar...




* Ja, det är på tok för sent men jag har haft fullt upp med annat...
** Va fan... PLAST?? Skräp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar